| English | Türkçe
> Yakantop > Yakantop-2

Kurumsal

Yakantop-2
03/01/2018

Giriş

Yakantop-2 Oyunu, dünyadaki en başarılı, en popüler ve en eğlenceli oyun dallarından biridir. Hızlı, heyecanlı ve hareketli, aniden coşturucu ve heyecan vericidir. Yakantop-2 Oyunu, birbirine bağlı, önemli birçok unsurdan oluşur.

Yakantop Federasyonu derleme yaparak oyunun tüm metinleri değerlendirmiştir. Kurduğu ekiple günümüz algısına uygun güncellemeyi yapmıştır. Oyunun izlenebilir ve oynatılabilir özelliği geliştirilmiştir.

Bu metin Yakantop-2 Oyun Lideri, Hakemi ve izleyiciler için hazırlanmıştır. Kuralların bilinmesi, oyunun kalitesini arttırır. Oyuncuların yeteneklerini tam olarak göstermelerine olanak sağlar.
Kurallar arasındaki ilişkileri bilmek, hakemlerin daha doğru karar vermesine yardımcı olur.
Yakantop-2 Oyunu, Sınırları belirlenmiş alanın üzerinde iki takım tarafından icra edilen yarışmadır.

Yakantop-2 Oyunu, rekabeti gerektiren yarışmadır.

Yarışma, ortaya çıkmamış potansiyel güçlerle bağlantı kurar. En iyi yetenek, gayret, yaratıcılık ve estetiğin gösterilmesini sağlar.  Kurallar tüm bu özelliklerin ortaya konmasına olanak sağlayacak biçimde oluşturulmuştur.

Yakantop-2 oyunundaki takım hem hücum hem de savunma yapabilecek kolektif bir akla sahip olmaları gerek.

Yıllar geçse de Yakantop-2 Oyununun kendi özünü kaybetmemiştir. Hedeften çıkma, hedefe isabetli atış yapma, hareketli hedefleri zihinsel ve bedensel olarak izleme gibi özellikleri geliştirir.

Yakantop-2, salon oyunları arasında eşsiz bir yere sahiptir. Sürekli yüksek tempoda devam eden yarışma sürenin bitimine kadar ya da takımlardan birinin tamamen ebelenmesine kadar sonuç bilinmez. Heyecan devam eder. Oyunun en ilginç tarafı, kazanınca ödül, kaybedince oyunun dışına çıkarılmasıdır. Yani ödül ve ceza, oyunun içinde uygulanmasıdır.

Oyuncuların birinin başarısı diğerini etkilediğini, oyun esnasında görmesi, yardımlaşmayı ve görev sorumluluğunu aşılar.

Yakantop-2 oyununun sonucunu önceden tahmin edilmesi mümkün değildir. Yarışmacılar bilgilerini; tekniklerini, taktiklerini ve güçlerini yarıştırmak için kullanırlar. Bunlar aynı zamanda oyunculara izleyici ve taraftarları etkilemeleri için hareket serbestliği sağlar.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESİSLER VE DONATIM:

Oyun Sahası Ölçüler: Yakantop(Çift Savunmalı) Oyun Alanı Hücum Sahası: 3x9, Hücum-Savunma Bölgesi 6x9, Savunma-Hücum Bölgesi 6x9 Hücum Sahası: 3x9 metre karedir.

Hücum Takım Yeri: Başhakemin solunda hücum bölesinin yan çizgisinin bir metre gerisidir.

B Takımı Yeri: Masa Hakeminn solunda hücum bölgesinin yan çizgisinin bir metre gerisidir.

Hücum Sahası: Hücum-Savunma sahalarının sağ ve solunda iki alandır. Savunma sahasının karşındaki dip çizgi sonsuzda olduğu varsayılır. Yan çizgiler 3 metredir.

Savunma Sahası: Hücum Sahalarının arasında kalan 6x9-6x9 metre kare iki alandır.

Çizginin özelliği. Tüm çizgiler 5 cm kalınlığında zeminin zıt rengiyle boyanır. Çizgi oyun alanına dâhil değildir.

Saha Özellikleri:

Salonlarda: Oyun sahası parke, tahta ya da tartan zeminden oluşur.

Oyun sahasında: Çim, toprak zemin ya da betondan da olabilir. Ancak zemin pürüzsüz ve düzgün olmalıdır. Resmi müsabakalar çim, parke ve tartan zeminde yapılır.
Topun Ölçüleri: 140 gramdır. Üzerinde ÇOSKK logosu yer alır.
Bayrak Ölçüleri: 25 cm X 40 cm. Micro Polyester kumaştan yapılır. Tek yüzünde  ÇOSKK logosu bulunur.
Isı: Yakantop-2Oyunu Resmi Müsabakalarında maksimum ısı, 25° C den (77° F) daha yüksek ve minimum ısı 16° C den (61° F) daha düşük olmamalıdır.
Aydınlatma:
Yakantop-2Oyunu Resmi Müsabakalarında aydınlatma, oyun sahası yüzeyinden 1 m yükseklikte ölçülmek şartıyla, 1000 ile 1500 lux arasında olmalıdır.

KURALLAR

  1. Takımların Oluşumu

Takımlar 8 asıl 2 yedek olmak üzere toplam 10 oyuncudan oluşur.

  1. Takımların Yerleşimi

a.      Takımların Müsabaka Esnasında Sahaya Yerleşimi:

1.      Hücum Oyuncuları: Sete başlarken her hücum bölgesine 4 oyuncu çocuk yerleştirilir. Hücum sahasında 4 oyuncudan fazla bulundurulamaz.

2.      Savunma Oyuncuları: 4 oyuncu çocuk savunma alanına yerleştirilir. Savunma alanındaki oyuncu çocuk hücum alanında bir oyuncu çocuk kalıncaya kadar 4 tamamlanır.

b.      Ebelenen Oyuncu Çocuk Yeri:

1.      Hücum Oyuncuları: Ebelenen oyuncu çocuk Hücum Oyuncuları bekleme yerinde oturur.

2.      Savunma Oyuncuları: Ebelenen Savunma oyuncu çocuk Savunma Oyuncuları bekleme yerinde oturur.

c.       Nümerik Sıralanma: Oyuncu çocuklar 1-10 arası numaralı forma giyerler. Sahadaki dizilme nümerik sıraya göre olur.

d.      Yedek Oyuncu Yerleşimi: Oyuncu çocuklardan iki tanesi takımlarının bekleme yerinde otururlar.

  1. Formalar: Şort ve tişört şeklinde formadan oluşur. Tabanı düz spor ayakkabısının dışında ayakkabı kullanılmaz.
  2. Rakip Takım Forması: Rakip oyuncuların formasından farklı olur. Eğer renkler aynı ise çizgileri farklı olacak şekilde forma kullanılır. Aynı renk ve model olan iki takım karşılaşmasında ev sahibi takımın forma değiştirmesi esastır.
  3. Yasaklanmış eşyalar: Saat, yüzük, bileklik, küpe ve künye gibi takılar dâhil olmak üzere, dizlik ve bileklik gibi kıyafetler giyilmesi yasaktır. Ancak sakatlanmalar karşısında doktor izni ile dizlikler ve dirseklikler takılabilir.
  4. Takımın Başlangıç Dizilişi: Oyuncular; 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10 forma numaralarıyla müsabakada yarışır. Aritmetik sıralamaya göre dizilirler. Herhangi forma numarasına sahip oyuncu çocuk yedek olabilir. Yedek oyuncu sayısı ikidir.
  5. Oyuncu Çocuk Niteliği: Yakantop-2oyunu kız ve erkek oyunculardan oluşur. 5/5 kız erkek oyuncu oranında takım oluşturulur.
  6. Maçta Hazır Bulunmama: Takımlar Maç saatinden en az 30 dakika önce salonda olur. Oyun Lideri müsabık oyuncu çocukların asıl ve yedek listesini müsabakadan 15 dakika önce Masa (Cetvel) hakemine  teslim eder. Ancak mücbir sebeplerden ötürü müsabakaya başlamak için, 30 dakika beklenir. Mücbir sebeplerden ötürü beklenebilmesi için, oyun lideri ya da takım yöneticisi tarafından, başhakem telefonla aranarak müsabakadan en az 30 dakika önce durumu bildirir. Takımlardan birinin sahaya gelmemesi durumunda salondaki takım müsabakayı 3-0 kazanmış kabul edilir. Takımlar müsabaka saatine kadar gelmemeleri durumunda her ikisi de yenilmiş kabul edilir. Lig Müsabakalarında her iki takımda sıfır puan alır.
  7. Eksik Takım: Bir takımın yarışabilmesi için en az 6 oyuncu ile sahaya çıkması gerekir. Oyuncu çocukların kız erkek oranı ilkokullar ve ortaokullar düzeyinde 3/3 şeklinde olmalıdır. Lisede bu oran aranmaz. Kız ve Erkek oyuncu erler kategorisinde takımlar kız ve erkek olmak üzere ayrılır. Bu oranın sağlanmaması durumunda hükmen yenik kabul edilir. Oyuncu çocukların kırmızı kartla ebelenmesi durumunda, 6 oyuncu çocuk sayısını kaybeden takım müsabakayı 3-0 kaybeder. Oyuncu çocuklardan birinin sakatlanması ya da Dr. raporu ile oyuna devam edememesi durumunda eksik takım müsabakayı 3-0 kaybeder.
  8. Oyun: İlk ve ortaokullar düzeyinde (Çocuklar Kategorisinde ) 3 set oynatılır. Liselerde 5 set oynatılır.
  9. Set Süresi: Toplam oynatılmış 5 dakikadır.
  10. Ebelemek, Sayı Almak, Set ve Maç Kazanmak

7.      Ebelemek:

a.      Hücum Oyuncusunun Ebelenmesi:

1.      Hücum yapan oyuncu çocuğun topunu savunma oyuncusunun yere temas etmeden tutması durumunda ebelenir.

2.      Savunma Sahasına giren hücum oyuncusu ebelenir.

3.      Hücum Sahasının 6 metrelik yan çizgisinden dışarı çıkan oyuncu çocuk ebelenir.

b.      Savunma Oyuncusunun Ebelenmesi:

1.      Hücum oyuncusunun yere temas etmeden attığı topla vurulan oyuncu çocuk ebelenir.

2.      Savunma sahasının dışına çıkan oyuncu çocuk ebelenir.

c.       Kartla Ebelenme

Sarı Sarı Kart cezası alan oyuncu çocuk son sarı kart aldığı setten ebelenir.

8.      Set Alma: Takımlardan birisinin oyuncu sayısının ikinin altına düşmesi durumudur.

9.      Oyunda Setler: Hücumla başlayan takım ikinci seti savunma üçüncü seti hücum oynar. Erler kategorisinde sıralama devam eder.

10.  Müsabaka Kazanmak:

11.  Lig Müsabakası: En az dört takımın katılımıyla çift ya da tek devreli puan usulüyle yapılan yarışmalara denir.

12.  Lig Kazanmak: Lig sonunda en fazla seti kazanan takım birinci olur. Lig müsabakalarında her set bir puandır.

13.  Eleme Müsabakaları: Üç setin ikisini alan takım müsabakayı kazanır.

14.  Kura: Saha seçimi takım kaptanlarının atışmasıyla yapılır. Başhakem takım kaptanlarını sahaya davet eder. Atışmaya başlayacak kaptanı belirlemek için Başhakem yazı tura atar. Bilen kaptan dizili dört topu 9 metre mesafeye konmuş topa atış yapar. Birinci Atış için “Ali” diye çağırır. İkinci atış için “pabucu yarım”, Üçüncü atış için “Çık dışarıya”, dördüncü atış için “oynayalım” diye yüksek sesle söyler. 9 Metre mesafeye konmuş topa isabeti Masa hakemi tarafından kaydedilir. Diğer takımın kaptanı 9 metre mesafeye konmuş topa atış yapar. Birinci atış için, “Fatma” diye çağırır. İkinci atış için “pabucu yarım”, Üçüncü atış için “Çık dışarıya”, dördüncü atış için “oynayalım” diye yüksek sesle söyler. 9 metre mesafeye konmuş topa isabeti süre hakemi tarafından kaydedilir. En fazla isabet ettiren oyuncu kaptan takımı adına hücum ya da savunma yapma tercih yetkisini kazanır. Eşitlik olması durumunda bozuluncaya kadar atış dörderli olarak devam eder.

15.  Isınma Devresi: Müsabakadan 10 dakika öncesinden başlayıp maç saatine kadar olan süredir.

16.  Mola Sayısı: Takımların her sette bir mola hakkı vardır.

17.  Molanın Süresi: 60 saniyedir.

18.  Duraklama ve Geciktirmeler

Duraklama: Oyunun herhangi bir sebepten dolayı durmasıdır.

 Başhakemin düdüğü ile oyun duraklar.

19.  Oyuncu Değişikliği:

a.      Oyuncu Değişikliği:

1.      Sete başlarken takım 4-4 olarak ikiye ayrılır.

2.      Oyun lideri oyun durunca başhakemin izniyle hücum yerlerini değiştirebilir.

3.      Ancak savunma alanındaki oyuncu çocuk sayısı, hücum alanındaki oyuncu çocuklar 1’e düşünceye kadar 4’ün altına düşemez.

b.      Yedek oyuncu değişikliği:

1.      Masa hakemine verilen pusulayla başhakemin oluruyla yapılır.

2.      Oyuncu değişikliği yapabilmek için oyunun durması gerekir.

3.      Müsabaka boyunca iki oyuncu çocuk değiştirme hakkı kullanılabilir.

4.      Değiştirilen oyuncu çocuk tekrar oyuna alınmaz.

20.  Sakatlanmalarda Değişiklik: Oyuncu çocuklardan birisi hücum ya da savunma yaparken sakatlanması durumunda, Başhakem oyunu düdük çalarak durdurur. Oyuncu çocuğun durumunu sorar. Başhakem oyuncu çocuğun sakatlığının ciddi olduğuna karar vermesi durumunda, sağlık personelini sahaya davet eder. Oyuncu çocuk saha dışına alınarak tedavisine başlanır. Başhakem 3 dakika süre tutar. Üç dakika bitiminde oyuncu çocuğun müsabakaya dönüp dönmeyeceği sağlık personeline sorulur. Dönmeyeceği anlaşılması üzerine takımının oyun lideri oyuncu değişikliğine (oyuncu değişiklik hakkı olması durumunda) gidilir. Oyuncu değişiklik hakkı olmaması durumunda, takım eksik oyuncu ile müsabakaya devam eder. 3 dakika içinde oyuna sakatlanan oyuncu çocuğun dönmesi durumunda, Başhakemin izniyle oyuna girer. Oyuncu çocuğun sakatlanması sonucunda oyuna dönmez ise, ebelenmiş sayılır.

21.  Oyunu Geciktirmeler

  1. Harici Müdahale Nedeni ile Duraklamalar: Müsabaka esnasında herhangi bir harici müdahale olursa oyun durdurulur ve yarışma hücumu tekrarlatılır. Harici müdahalenin 30 dakikadan fazla sürmesi durumunda, Başhakem oyunu erteleyebilir. Harici müdahale ile ertelenen müsabaka kazanılmış haklardan başlamak üzere geri kalan kısmı tamamlanır.
  2. Oyun Alanlarının Değişimi: Başhakemin işaretiyle takımlar yedek ebelenmiş oyuncular ve diğer oyuncularıyla birlikte nümerik sırayla oyun alanını değiştirirler. Değiştirme makul sürede olur.

22.  Küçük Hatalı Davranışlar: Küçük hatalı davranışlara yaptırım uygulanmaz. Oyuncu çocuğun hataları şahsına, takımla ilgili hatalar takım kaptanına başhakem sözlü ya da işaretle uyarır. Müsabaka cetveline kaydedilmez.

23.   Yaptırım Tablosu: Başhakemin kararına göre ve hatanın ciddiyetine bağlı olarak, uygulanacak ve müsabaka cetveline kaydedilecek yaptırımlar: ihtar, setten çıkarma ve oyundan çıkarmadır.

a.      İhtar: Maçta takımın herhangi bir üyesinin ilk kaba davranışı müsabaka cetveline kayıt edilir. İkinci kaba davranışı aldığı sette ebelenmiş sayılır. Sarı kartla ifade edilir.

b.      Setten Çıkarma: Yaptırım uygulanan bir takım mensubu, (Oyun Lideri, Yardımcı Oyun Lideri) setin geri kalan kısmında oyuna müdahale edemez. Yaptırım uygulanan oyuncu çocuk, ebelenenlerin yerine gider.

c.       Oyundan Çıkarma: Yaptırım uygulanan bir takımın mensubu müsabakanın geri kalan kısmında bir başka sonuç olmaksızın, Müsabaka Kontrol Alanı’nı terk etmek zorundadır. İlk fiziksel saldırıya veya saldırgan ya da tehditkâr davranışa, bir başka sonuç olmaksızın, oyundan çıkarma yaptırımı uygulanır. Yaptırım uygulanan oyuncu çocuk müsabakanın geri kalan kısmında oyundan çıkarılarak tribüne alınır. Bir takımda 5 oyuncu çocuk kalıncaya kadar oyundan çıkarma işlemi bu şekilde devam eder. Oyundan çıkarma cezası alan oyuncu çocuk yerine yedek oyuncu alınamaz.

24.  Hatalı Davranış Yaptırımlarının Uygulanması: Tüm hatalı davranış yaptırımları bireysel yaptırımlardır. Aynı takım mensubunun aynı maçtaki hatalı davranış tekrarı, artarak cezalandırılır. Saldırgan davranış ve tecavüzkâr davranıştan kaynaklanan oyundan çıkarma için, daha önce bir yaptırım uygulanmış olması gerekmez.

25.  Set Öncesi ve Setler Arasındaki Hatalı Davranışlar: Setlerden önce veya setler arasında meydana gelen herhangi bir hatalı davranış (yaptırım tablosundaki cezalar) uyarınca değerlendirilir ve yaptırımlar bir sonraki sette uygulanır

  1. Uyarı: Sözlü veya el işareti Kart gösterilmez.
  2. İhtar: Sarı Kart gösterilir.
  3. Setten Çıkarılma: Sarı Kırmızı Kart birlikte gösterilir.
  4. Oyundan Çıkarma: Kırmızı Kart gösterilir.

26.  Oyun Liderliği: Oyuncu çocuğu çok iyi tanımalıdır. Psikolojik ve bedensel gelişimini takip etmelidir. Sürekli performansını izlemelidir. Yapacağı alıştırmaları, oyuncu çocuğun bedensel ve psikolojik düzeyine uygun oluşturmalıdır. Oyuncu çocukların performans düzeyini takımda birbirine yakın hale getirmelidir. Oyuncu çocuğun toplum kurallarına uymayı, dürüstlüğü civan mertliği kazanmasını sağlamalıdır. Oyuncu çocuğun, oyunda temel ihtiyaçlarını karşılamalıdır. Yakantop-2Oyununun kazanımlarını oyuncu çocukla paylaşmalıdır. Yakantop-2oyununda zamana, rakibe ve kendine karşı mücadele etme becerilerini kazandırmalıdır.

27.  Oyun Liderleri

a.      Oyun Lideri: Yakantop-2Federasyonu tarafından açılan seminerlere katılan, sınav sonucunda 70’in üzerinde not alan, lisans mezunu ve formasyonu olan bay veya bayanlardan oluşur.  Takımı müsabakaya Oyun Lideri hazırlar. Müsabaka esnasında takımını teknik ve taktik vererek yönetir. Oyuncu değişikliğine karar verir. Molaları oyun lideri talep eder.

  1. Takım Kaptanı: Takımı toparlayıcı, sahiplenici, arkadaşlarına karşı sevecen ve yardım sever, başarılı olan oyunculardan birisini oyun lideri seçer. 5 cm genişliğinde kırmızı renkte bileklik ile kaptan olduğu belirlenir. Sağ el bileğine kaptanlık bandı takılı şekilde müsabakaya çıkar. Saha içinde takımı ile ilgili konularda hakemlere karşı Takım Kaptanı sorumludur.

28.  Oyun Hakemliği: Birdirbir Federasyonu tarafından açılan seminerlere katılan, sınav sonucunda 70’in üzerinde not alan bay veya bayanlardan oluşur. İyi yönetimin özünde yatan kavram, Serbestlik ve tutarlılıktır. Hakemin güvenilirliği oyuncuların oyundan zevk almasını sağlar.  Kararları doğru olmalı. Kuralın neden yazıldığını anlamalı.  Etkili bir organizatör olmalı. Oyunun akışı içinde rekabete izin vermeli ve kararlı bir yönetim göstermeli.  Kuralları uygulayarak haksızlığı cezalandırmalı veya kaba davranışı uyarmalı. Oyun içinde yapılan görülmeğe değer  hareketlerin ön plana çıkmasını sağlamalı. İyi oyuncuların iyi hareketler yapmasına izin vererek, seyircilerin iyi vakit geçirmelerine katkıda bulunmalıdır.
İyi bir hakem; kuralları, oyunu tüm ilgili taraflar için, tatmin edici bir rekabet haline getirmek maksadıyla kullanmalıdır.

29.  Oyun Hakemleri:

a.      Başhakem

1.      Duruş Yeri: Salonun protokol tarafındaki yan çizginin ortasındadır. Yönü Masa Hakemine dönüktür. Oyunun başlamasıyla saha dışında oyuncu çocukların pozisyonuna göre hareket eder.

2.      Yetkileri: Düdük çalma yetkisi sadece kendisine aittir. Oyunun başlaması için, her şeyin uygun olduğuna karar verir. Oyun süresince otorite sahibidir. Kartları gösterme yetkisine sahiptir. Hakemler arasındaki farklı görüşlerde Başhakemin kararı esas alınır. Görevini yerine getirmeyen hakemleri değiştirebilir.  Başhakem, kararları hakkında herhangi bir tartışmaya izin vermez. Takım kaptanın talep etmesi halinde, kararlarına esas teşkil eden kuralların uygulanması veya yorumu hakkında açıklama yapar. Takım Kaptanın Başhakemin kararına itiraz etmesi durumunda müsabakanın sonunda kayda geçirme hakkını saklı tuttuğunu açıklamasına izin verir. Başhakem hangi takımın oyuncusunun ebelendiğine karar verir. Açılış ve kapanış törenlerini yönetir. Set sonunda oyun alanın değiştirilmesi işaretini verir. Hücum-Savunma sahalarının orta çizgisini kontrol eder.

3.      Müsabakadan Önce ve Sonra Başhakem: Oyun saha koşullarını, Topu ve diğer malzemeleri denetler. Takım kaptanlarıyla birlikte kura atışı yapar. Takım kaptanlarının atışmalarını yaptır. Takımların ısınmalarını kontrol eder. Maçın sonunda müsabaka cetvelini kontrol eder ve imzalar.

b.      Cetvel (Masa Hakemi):

1.      Duruş Yeri: Yakantop-2oyun sahasında Başhakemin karşı yan çizginin ortasındaki masada oturur. Masa 2 metre çizginin gerisindedir. Yönü protokole dönüktür.

2.      Yetkileri: Müsabaka cetvelini doldurur. Oyun liderinden takım listesini alır. Oyuncu değişiklik taleplerini başhakeme bildirir.

c.       Süre Hakemi:

1.      Başhakemin seti başlatan düdüğü ile 5 dakikalık set süresini başlatır. 5 dakikanın bitiminde sürenin tamamlandığını Başhakeme bildirir.

2.      60 saniyelik takımların mola sürelerini tutar.

d.      Çizgi Hakemleri:

1.      Duruş Yeri: Başhakeminin sağındaki Hücum-Savunma sahasının yan ve dip çizginin kesiştiği noktada biri, Cetvel (Masa) Hakeminin sağındaki Hücum Savunma sahasının yan ve dip çizginin kesiştiği noktada diğer çizgi hakemi yer alır.

2.      Yetkileri: Çizgi ihlallerini takip eder. Kırmızı ya da beyaz bayrak kaldırır.

30.  Hakemlik İşaretleri:

a.      Saha Değişim İşareti: Başhakem sol elini dirsekten kolunu göbek hizasında bükerken sağ elini geriden bel hizasından dirsekten bükerek takımların yerlerine tokalaşarak geçmesi işaretini verir. Bu talimatı düdükle de bildirir.

b.      Oyuncu Çocuklar Hücuma Hazır İşareti: Çizgi hakeminin sağ elindeki beyaz bayrak omuzdan kol yere paralel olarak uzatılır.

c.       Ebelenme İşareti: Ebelenen oyuncu çocuğun sahası Başhakemin sağ ya da sol kolu omuzdan yere paralel uzatılarak işaret edilir. Diğer elle ebelenen oyuncu çocuğun forma numarası gösterilir.

Başhakem sayı işaretleri:
Bir: Fotoğrafta da olduğu üzere sağ ya da sol elin işaret parmağı açık diğer parmaklar kapalı şekilde yumruk tutulur.
İki: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin baş ve orta parmağı açık diğer parmaklar kapalı şekilde yumruk tutulur.

Üç: Fotoğrafta da olduğu üzere sağ ya da sol elin işaret, orta ve başparmakları açık diğer parmaklar kapalı şekilde tutulur.

Dört: Fotoğrafta da olduğu üzere sağ ya da sol elin işaret, orta, yüzük ve serçe parmağı açık başparmak kapalı şekilde tutulur.

Beş: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin parmakları kapalı şekilde yumruk tutulur.

Altı: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin birisi beş işaretini yapar. Diğer el bir işaretini yapar.

Yedi: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin birisi beş işaretini yapar. Diğer el iki işaretini yapar.

Sekiz: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin birisi beş işaretini yapar. Diğer el üç işaretini yapar.

Dokuz: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin birisi beş işaretini yapar. Diğer el dört işaretini yapar.

On: Fotoğrafta olduğu üzere sağ ya da sol elin birisi beş işaretini yapar. Diğer el de beş işaretini yapar.

Başhakem tarafından formaların, numara işaretleri baş üstünde Cetvel (Masa)hakemine gösterilir.

31.  Oyuna Başlama Töreni: Protokole dönük Başhakem ortada, Masa Hakemi sağında, Süre Hakemi solunda, Çizgi hakemleri de sağ ve solunda olmak üzere sıralanırlar. Başhakemin sağında Takımlardan biri oyun lideri ve bir numaralı formadan başlamak üzere 10 numaralı formaya kadar aritmetik sıralamaya uygun dizilirler. Başhakemin solunda Takımlardan biri oyun lideri ve bir numaralı formadan başlamak üzere 10 numaralı formaya kadar aritmetik sıralamaya uygun dizilirler. Başhakem öne çıkarak takımların kaptanlarını sahaya davet eder. Atışmanın yazı turasını atar. Kazanan takım kaptanı 9 m mesafeden atış yapar. Atışma bittikten sonra kazanan takımın kaptanına Hücum ya da Savunma tercihlerini sorar. Saha seçiminde savunmayı tercih eden takım, oyun lideri başta olmak üzere, oyuncu çocuklar çözülerek sahası dışından, Başhakemin durduğu tarafın yan çizgisinde sıralanırlar. Başhakem yönetiminde hakemler yan yana serbest bölgenin ortasına kadar yürürler. Protokolü başı ile selamlarlar. Salon çift tribünlü ise geriye dönerek te seyirciyi selamlarlar. Başhakem, Masa, Süre ve Çizgi Hakemleri ile tokalaşarak görev yerlerine gönderir. Başhakem sahanın ortasında durur. Başhakemin işaretiyle takımlar tokalaşarak müsabaka yerlerine geçerler.

32.  Oyunun Bitiş Töreni: Yarışma sonunda hakemler ve takımlar Oyuna Başlama Töreninde olduğu şekilde dizilirler. Önce kazanan takım bir adım ileri çıkar, Hakem ve diğer takımın sıralanmasına göre sağ ya da sola dönerek başta hakemler olmak üzere tokalaşarak sahayı düzen içerisinde terk ederler. Diğer takım bir adım ileri çıkar hakemlerin yerine göre sağa ya da sola dönerek hakemlerle tokalaşarak, düzen içerisinde sahayı terk eder.

33.  Ödül Töreni: Masa Hakeminin önünde dereceye giren takımlar yan çizginin içinde olacak şekilde derin kolda sıralanırlar. Sıralamada birinci olan takım sağdan başlayarak sola doğru derecelerine göre dizilirler. Ödül vermeye dördüncü takımdan başlanır.

34.  Tören Düzeni: Oyun lideri önde forma numarasına göre sıralanan takım serbest bölgeye düzenli bir şekilde yürüyerek gelir. Oyun lideri serbest bölgenin çizgisine ayakucu değmeyecek kadar yaklaşarak durur. 1 numaralı oyuncu çocuk, oyun liderinin sağına, 2 numaralı oyuncu çocuk soluna, çizgiyi esas alarak sıralanır. Forma numaraları tek olan oyuncu çocuklar, oyun liderinin sağına, çift olanlar da soluna geçer. Bu dizilişler serbest bölgenin yarısını geçemez.

Takımın tüm ödüllerini bir kişi verir. Oyuncu çocukların ödülleri yerlerinde, takım adına verilecek ödüllerse serbest bölgenin ortasında takdim edilir.

OYUN ADABINA UYGUN DAVRANIŞ

1.      Oyuna katılanlar resmi oyun kurallarını bilmek ve onlara uymak durumundadır.

2.      Oyuna katılanlar, hakemlerin kararlarını tartışmaksızın kabul ederler.

3.      Oyun içinde sadece takım kaptanı Başhakemden açıklama isteğinde bulunabilir.

4.      Oyuna katılanlar hakemlerin kararlarını etkilemek veya kendi takımlarının yaptığı hataları gizlemek amacına yönelik tutum ve davranışlardan sakınırlar.

Dürüst Oyunculuk: Oyuna katılanlar; hakemlere, rakiplerine, takım arkadaşlarına, seyircilere ve salon görevlilerine saygılı davranırlar.

Geçici Madde: BBF’nin çalışması tamamlanana kadar piyasada yer alan kupa ve madalyalara ÇOSKK logosu konularak verilir.

 

Menderes SOYTÜRK

BBF Genel Başkanı


Bu içeriği paylaş: